Filalethes

Filalethes is een gebouw met een verhaal en geschiedenis! In het kort de doelstelling van de vereniging Filalethes: ‘Het ondersteunen, bevorderen en faciliteren van de PGA (Protestantse Gemeente Amersfoort) in het algemeen en de wijkgemeente St. Joriskerk in het bijzonder’.

Filalethes betekent ‘Vrienden van de Waarheid’. Al jaren komt de gemeente door de week samen in het wijkgebouw aan het Havik 29 in de binnenstad van Amersfoort.

Meer over de geschiedenis is onderaan deze pagina te vinden. Ook is er mogelijkheid om doordeweeks zalen te huren in dit prachtige pand. Kijk verder op deze pagina voor meer informatie.

U kunt contact opnemen met de beheerder via e-mail beheerder@filalethes.nl

intro-filalethes

Verhuur

Filalethes beschikt over prachtige zalen met alle faciliteiten voor vergaderen, presenteren, workshops of lezingen. Er wordt regelmatig even gewandeld in de prachtige binnenstad tussen het vergaderen door.

Achter de gevel bevinden zich maar liefst 5 ruimtes voor grotere en kleinere groepen. Er is een keuken waar zelf gebruik van gemaakt mag worden. Koffie/thee en fris zijn altijd aanwezig en het laten bezorgen van lunches is ook mogelijk.

Elke ruimte heeft een whiteboard en de grote zaal heeft een vaste beamer met scherm opstelling. Daarnaast kan in elke ruimte ook met een losse beamer worden geprojecteerd op witte muren. De Grote en Kleine zaal beneden kunnen een grote zaal worden met door de tussenwand te openen.

Filalethes ligt in de binnenstad van Amersfoort op 15 min lopen vanaf het Centraal Station. Op 5 minuten lopen bevinden zich twee parkeergarages. Ook kan de fiets veilig worden gestald in de achtertuin.

Wilt u meer informatie of heeft u vragen over beschikbaarheid en tarieven dan kunt u contact opnemen met de beheerder via e-mail beheerder@filalethes.nl.

Geschiedenis

In 1910 was de Sint Joriskerk het enige hervormde kerkgebouw in Amersfoort. Er stonden drie hervormde predikanten in Amersfoort; twee van de confessionele signatuur en één behorend tot de Gereformeerde Bond.

Door de Gereformeerde Bonders werd de kiesvereniging (zo was toen de kerkelijke structuur)  “Waarheid en vrede” opgericht. Intussen hielden zij doordeweeks evangelisatiediensten in de Evangelisch-Lutherse Kerk aan de Langestraat. Dat was in de mobilisatietijd van 1914-1918. In die diensten gingen predikanten voor die het hervormd-gereformeerde gedachtengoed vertolkten.

In 1918 kregen de Gereformeerde Bonders een eigen predikant en werd het wijkgebouw Bethel (waar inmiddels de hervormden uit het Soesterkwartier samenkwamen) zondags gebruikt voor kerkdiensten. Doordeweeks kon men daar echter niet samenkomen voor Bijbellezingen dus ging men op zoek naar een gebouw. Dat werd het Havik 27 dat de naam Filalethes (Vrienden van de Waarheid) kreeg naar de toen ook opgerichte Vereniging Filalethes .

Naast Bijbellezingen werden er ook verenigingsactiviteiten gehouden met als eerste officiële vereniging meisjesvereniging ‘Bidt en Werkt’.  In 1944 kon het pand aan het Havik 29 worden aangekocht. Dit pand kwam in 1951 vrij voor gebruik.

In 1967 zijn nummer 27 en 29 aan het Havik samengevoegd voor het verenigingsgebouw. Sinds de verbouwing in 2014 is de ingang bij nummer 29 terechtgekomen en is nummer 27 als een aparte woning verkocht.

Eind jaren ’60 ontstond er een nieuwe uitdaging voor de kerkvoogdij: Er was geen huisvesting voor de predikant van de wijkgemeente Sint Joriskerk en de kerkvoogdij besloot geen pastorie aan te kopen. De wijkgemeente Sint Joriskerk verzocht de Vereniging Filalethes in 1969 een pastorie te kopen; de kerkvoogdij was bereid om de eerste twee jaar bij te dragen in de extra rentekosten.

Vanuit de Vereniging Filalethes zijn in het verleden veel wijkactiviteiten ontplooid die vandaag de dag onder de verantwoordelijkheid van de kerkenraad van de wijkgemeente Sint Joriskerk vallen en binnen de Protestante Gemeente Amersfoort, Hervormde wijkgemeente Sint Joriskerk, een voortzetting hebben gevonden.

Foto’s door de jaren heen