Onze orgels

De Sint-Joriskerk in Amersfoort beschikt over vier orgels. Centraal in de kerk vindt u het grote drieklaviers Naber-orgel komt uit 1845. In het koor van de kerk hangt het rode Metzler-koororgel, gebouwd in 1967, en in 2019 en 2022 uitgebreid met een tweede klavier en een vrij pedaal. In het koor staat ook een kabinet orgel, eveneens van Metzler & Söhne. Verder beschikt de kerk over een klein groen Strubbeorgel, dat een zogenoemde middentoonstemming heeft. Die stemming is geschikt voor het uitvoeren van oude muziek. Hoofdorganist van de Sint-Joriskerk is Rien Donkersloot.

Het Naber-orgel

De Sint-Joriskerk is in het trotse bezit van een drieklaviers orgel, gebouwd door C.F.A. Naber uit Deventer in 1844 en op 9 november 1845 plechtig ingewijd. Hij plaatst het instrument op het gotische oxaal aan de oostkant van de kerk. Hij gebruikt bij de bouw vijf registers uit het vorige orgel van de kerk, een werkstuk van Pieter Gerritsz. uit 1551, waarin zich ook pijpen bevinden van Van Hagerbeer uit 1636.

Vanaf 1903 heeft J. de Koff het Naber-orgel in onderhoud. Hij vervangt op het Rugwerk de Dulciaan door een Echotrompet 8’. Op het Bovenwerk vervangt hij de Quintadeen en Sifflet1’ door een Vioolprestant 8’ en een Voix Céleste 8’. In 1970 begint hij een grote restauratie van het orgel. In het kader van de kerkrestauratie krijgt het instrument een plek aan de andere kant van de kerk, op een nieuw platform. De Koff, die tijdens de restauratie failliet gaat, herstelt de oorspronkelijke dispositie. Daarbij krijgt het Rugwerk een Naber-Dulciaan uit 1953, afkomstig uit Vriezenveen.

Flentrop voltooit de restauratie in 1972. In 1995 restaureert Flentrop het orgel opnieuw en voert in de jaren daarna intonatiecorrecties uit aan de tongwerken van het orgel. In 2012 zijn er ingrijpende restauratiewerkzaamheden aan de gewelven in de kerk uitgevoerd en krijgt het orgel daarna een grote schoonmaakbeurt en wordt het opnieuw geschilderd. In 2023 vinden nog enkele aanpassingen aan de tongwerken uitgevoerd door Flentrop.

Orgel Sint-Joriskerk Amersfoort
koororgel

Koororgel

Het koororgel, geschonken door de Amersfoortse auto-importeur Ben Pon, is in 1967 gebouwd als eenklaviers orgel. De Zwitserse orgelmaker Metzler & Söhne bouwt het orgel naar ontwerp van medewerker Bernhardt Edskes (1940-2022). Het instrument krijgt een plaats in het zuidelijke zijschip van de Joriskerk, waar in verband met de restauratie van het gebouw een deel is afgeschot om kerkdiensten te kunnen houden. Daarna is naar zijn huidige plaats bij het oxaal gebracht.

In 2018 en 2019 plaatst Bernhardt H. Edskes Orgelbau uit Wohlen (Zwitserland) een Borstwerk met zes stemmen, waarvoor bij de bouw al ruimte was vrijgehouden. Het Borstwerk is zwelbaar via deurtjes die met de hand bediend kunnen worden. In 2022 breidt Edskes het orgel opnieuw uit met vier pedaalregisters.

Metzler Positief

Na de restauratie van de Sint-Joriskerk in 1967 blijkt in de Gerfkamer (een zijzaal van de kerk waar vroeger de priester zich omkleedde) behoefte aan een klein kabinetorgel. Ook hierin voorziet de familie Pon door een klein verrijdbaar orgel te schenken. Het instrument is eveneens vervaardigd door de orgelbouwers Metzler & Söhne. De luiken van het orgel zijn beschilderd door kunstenaar Antonio Frasson (Luzern). Het orgeltje staat eveneens in de koorruimte van de Sint-Joriskerk.

Metzler-Orgelpositief
strubbe-orgelpositief

Strubbe orgel

In de kerkzaal van verpleeghuis “De lichtenberg” te Amersfoort werd in 1977 een klein positief geplaats dat door Hendrik Strubbe is vervaardigd. Toen enkele jaren werd besloten dat gebouw af te breken, heeft de diaconie van de Protestantse gemeente het orgel aan de Sint-Joriskerk geschonken. In eigen beheer is het instrument in 2021 gedemonteerd, in de Noordbeuk van de stadskerk weer opgebouwd en ’two-tone classic’ geschilderd.

Voor kleuradvies is Gerard de Jongh – restauratieschilder – geraadpleegd die ook de logo’s en de gouden biezen op het orgelmeubel heeft aangebracht.  Om de bruikbaarheid te vergroten is de Octaaf 1 voet met het bijmaken van enkele nieuwe pijpen een quint opgeschoven. De herintonatie is verzorgd door orgelmaker Sander Booij. Om het gebruik ten opzichte van de andere 3 instrumenten in de kerk te onderscheiden, heeft het instrument nu een middentoonstemming gekregen. Tevens zijn nieuwe registeropschriften, snijwerk en registerknoppen vervaardigd.

Meer weten?

Benieuwd naar de mogelijkheden tot huur van de kerk? Lees snel verder over onze verhuurmogelijkheden.